물리교육지식

◼︎ 박사

The Relationship between the Pre-service Physics Teachers' Perceptions and Practices on 'Good' Science Teaching

‘좋은’ 과학 수업에 관한 예비물리교사의 인식과 실천의 관계
 

이성은/2020/박사/S-Space

A Critical Consideration of the Concept of Knowledge in Science Education: Focused on Giere’s Model-Based Philosophy of Science

과학교육에서의 지식 개념에 대한 비판적 검토: Giere의 모형 기반 과학철학을 중심으로
 

이종봉/2018/박사/S-Space

Aiming for a New Physics Textbook that Pursues the Authentic Physics: Focusing on the Case Study of Leon Cooper's General Physics Textbook

물리학의 본질을 추구하는 새로운 물리학 교재를 지향하며: Leon Cooper의 일반물리학 교재 사례 연구를 중심으로
 

권상운/2018/박사/S-Space

과학교사의 교육 목적과 형성 과정에 대한 사례연구

A Case Study on Science Teachers’ Educational Aims and the Formation Procedures and Characteristics
 

김영춘/2017/박사/S-Space

전공역학 수강생들의 조별 학습에 대한 이해: 해석학적 관점을 기반으로

An Understanding of Students’ Group Learning in Upper-level Mechanics Course: Based on a Hermeneutical Perspective
 

하상우/2013/박사/S-Space

물리교사 대상 델파이 방법을 이용한 고등학교 양자물리 교육내용 탐색

Exploring the education contents of high school quantum physics using the delphi method for physics teachers

 

김진하/2022/석사/ S-Space

House Model을 이용한 학생들의 물리 문제 해결 과정에 대한 이해

An Understanding of Students’ Physics Problem Solving Processes by Using House Model
 

변태진/2012/박사/S-Space

◼︎ 석사

아인슈타인의 관점에서 바라본 현대물리학 교재의 특징 : '일반 상대성이론' 단원을 중심으로

Characteristics of ‘Modern Physics’ Textbooks Analyzed from Einstein’s Perspective: Focusing on ‘General Relativity’ Unit

 

이경민/2020/석사/S-Space

과학적 소양을 위한 과학교육 내용구성의 쟁점에 대한 고찰 - '과학지식' vs '과학을 둘러싼 맥락'을 중심으로 -

A Controversial Issue on the Science Content for Scientific Literacy – Focusing on ‘Scientific Knowledge’ vs. ‘Context surrounding Science’ –
 

홍혜진/2020/석사/S-Space

아인슈타인 논문에서 드러난 물리학 이론의 특성과 물리 교육적 함의 - 보편성(Univerality)을 중심으로

The Characteristics of Physics Theory Revealed in Einstein’s Research Papers and Its Implications for Physics Education – Focusing on Universality –
 

이은예/2019/석사/S-Space

아인슈타인은 일반상대성이론을 어떻게 설명하는가?여 어떤 노력을 기울이는가? : '학술논문'과 '일반인을 위한 저서'를 중심으로

How Einstein Explains Theory of General Relativity? : Focusing on His ‘Research Paper for Scientists’ and ‘A book for Laymen’
 

이서지/2019/석사/S-Space

과학교사는 수업주제를 의미 있게 드러내기 위하여 어떤 노력을 기울이는가?

오지은/2017/석사/S-Space

학생과 교사가 함께 준비한 수업 사례 연구 : 학급과학부장을 활용한 실험 수업을 중심으로

A Case Study on Co-generative Science Teaching : Eight Chief students’ Participation In Planning and Teaching In-class Experiments
 

전보석/2017/석사/S-Space

현대물리학 교재의 광전효과 단원에 나타난 광자모델: 빛의 세기와 광전류를 중심으로

김은선/2016/석사/S-Space

일반인의 과학책 읽기 모임활동에 대한 분석: ‘과학에 대한 관심’을 중심으로

An Analysis on a Science Book Club: Focusing on ‘Interest in Science’
 

이종선/2016/석사/S-Space

첨단기술을 강조한 09 개정 융합형 과학에 대한 비판적 고찰: '정보통신과 신소재'단원을 중심으로

A Critical Review on the “Integrated Science” Emphasizing High Technology: Focusing on ‘Information and Communication’ and ‘New Materials’
 

문영주/2015/석사/S-Space

융합형 과학교과서 우주의 기원 단원의 내용기술의 특징

Characteristics of the Description on ‘the Origin of Universe’ in Integrated Science Textbooks: Focusing on Reflective Type vs. Instrumental Type
 

김민나/2013/석사/S-Space

초등학교 교사의 딜레마 사례 분석

An Analysis on an Elementary Teacher’s Dilemma: Focusing on Teaching Magnetic Field
 

송현종/2013/석사/S-Space

과학교수에서의 가르칠 수 있는 순간(Teachable Moment) : 정의, 특징, 의미를 중심으로

Teachable moment in Science Teaching : Focusing on the definition, feature, meaning
 

원정림/2010/석사/S-Space

단진자의 힘과 운동에 관한 학생들의 정신모형과 인식론적 신념

최옥경/2009/석사/S-Space

물리 학습에서 경험하는 학생 어려움의 원인분석, 해소방안과 신경과학적 이해 : Curl 학습에서의 인지갈등을 중심으로

정계삼/2009/석사/S-Space

통합적 정신모형 이론에 기반한 4M 순환학습 수업모형의 개발 및 효과 : 고등학생의 원운동 학습을 중심으로

The development and effect of 4M learning cycle teaching model based on the integrated mental model theory: focusing on learning circular motion of high school students
 

박지연/2008/박사/S-Space

전력 학습에 관한 중학생의 어려움 이해 : 개념생태 이론과 지식신념틀을 중심으로

기현희/2008/석사/S-Space

대학 전공 역학 학습에서 `학생의 어려움`과 그 해소방안 : `Lagrange`s Equation` 학습을 중심으로

이승희/2006/석사/S-Space

교수학적 내용지식(PCK) 및 그 표상(PCKr)의 개념적 정의와 분석도구 개발 : 예비 과학교사의 `힘과 에너지` 수업 사례를 중심으로

이연숙/2006/석사/S-Space